Tilbakelevering av lokaler

Ofte uenighet om blant annet:

  • Omfanget av leietakers vedlikeholdsplikt.
  • Utgangspunktet er lokalenes stand ved innflytting.
  • Hva er håndverksmessig godt vedlikehold?
  • Hva betyr egentlig "slit og elde"?
  • Hvor ofte skal utskifting skje?
  • Hva er naglefast og hva må fjernes fra lokalene?
  • Er brannteknisk tilstand, rømningsveier etc. tilfredsstillende? 

Din Agenda bistår gjennom hele leieperioden:

  • Overtakelsesprotokoll for innflytting.
    Med dokumentasjon (tilstand teknisk anlegg, bildet etc.)
  • Årlige befaringer av lokalene.
    Status vedlikehold og behov for tiltak.
  • Endringer og tilpasninger av lokalene.
    Behov/ønsker dokumenteres, avtale inngås.
  • Forhåndsbefaring av lokalene i god tid før tilbakelevering.
    Avtale om nødvendige tiltak.
  • Protokoll ved tilbakelevering.
    Med dokumentasjon (tilstand teknisk anlegg, bilder etc.)

Et typisk oppdrag for Din Agenda kan være:

  • Iht leiekontraktens bestemmelser om fraflytting.
  • Konstatere og beskrive status for manglende vedlikehold. 
  • Kalkulere kostnaden til å oppgradere leieobjektet fra dagens tilstand til den tilstanden det burde ha vært i, dersom vedlikeholdet var i henhold til kontrakten. 
  • Oversikt over hva som skal betraktes som naglefast og dermed følge basert på normal bransjestandard. 
  • Fotodokumentasjon for dagens tilstand for anlegget, herunder tomten og bygget både innvendig og utvendig. 
  • Foreta arealberegning.